Sunday, May 28, 2017

Awang Yang Lurus


Awang Yang Lurus

Awang yang tinggal bersama-sama ayahnya. Ayahnya alim. Awang anak yang taat. Dia akan membuat apa sahaja yang disuruh.

Pada suatu hari, ayah Awang dipanggil membaca doa di rumah jiran. Sebelum pergi dia berpesan kepada anaknya.

“Jika ada orang memanggil ayah, kamu hendaklah segera memanggilku,” kata ayahnya.

Tidak lama kemudian ada orang datang memanggil ayah Awang. Dia pun memanggil bapanya dari rumah hinggalah ke tempat ayahnya berada. Dia termengah-mengah.

Apabila dia sampai, ayahnya marah kerana caranya yang tidak sopan itu. Ayahnya memberitahu pada waktu lain, Awang hendaklah berjalan dan memberi salam. Kemudian naik ke rumah, berjabat tangan dan baharulah berbisik ke telinganya.

Pada hari yang lain rumahnya terbakar. Awang teringat pesanan ayahnya. Dia pun berjalan lambat-lambat ke rumah di mana ayahnya sedang membaca doa. Dengan sopan dia memberi salam, naik ke rumah dan menjabat tangan semua yang hadir. Kemudian dia pun berbisik ke telinga ayahnya.

“Apa, rumah kita terbakar?” tanya ayah Awang. Ayahnya memarahi dia. Sayang, semuanya sudah terlambat. Rumah mereka sudah menjadi abu.

Awang dihalau oleh ayahnya. Akhirnya dia diterima bekerja sebagai pengawal istana. Sewaktu di istana dia telah disuruh oleh sekumpulan pencuri membantu mencuri harta raja. Awang yang patuh pun mengumpulkan semua peti harta.

Pencuri itu menyuruh Awang melepaskan peti harta di tembok. Apabila Awang melihat pencuri itu menanti di bawah tembok, dia pun menjatuhkan peti harta itu. Semua pencuri itu terhempap dan mati di situ juga.


Raja amat gembira lalu melantik Awang menjadi panglima.

No comments:

Post a Comment

Sumpahan Mahsuri

( SUMPAHAN MAHSURI ) Dikatakan, kisah Mahsuri yang sinonim dengan Pulau Langkawi, berlaku sekitar pemerintahan Sultan Abdullah Muka...